Thursday, February 27, 2014

Baik

Dengan Nama Allah Yang maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.


Baik,
Apa definisi yang baik terhadap pandangan seseorang? Adakah nilai baik dilihat menerusi penampilan seseorang atau nilai kebaikan seseorang itu dilihat menerusi tutur bicaranya?

Ada orang kelihatan baik penampilannya, namun saat dia mula berbicara perkataan yang buruk akan terpancul keluar dari bibirnya. Ada juga orang yang bila dia berbicara baik tutur katanya tetapi dalam hatinya penuh hasad dengki pada orang.

Bila orang berkata dan memuji
"Awak ni baik lah. Nanti awak akan dapat jodoh yang baik."

Aku hanya mampu tersenyum. Saat ni hati ni seakan merintih, jika mereka mengetahui tentang perihal diri ini pasti mereka tidak akan mahu mendekatiku. Dosa diriku hanya aku dan Allah yang tahu. Allah menutup aib diriku pada pandangan mata manusia, Namun saat hari pengakhiran itu tiba, hati ini amat berharap moga aib itu akan ditutup..

Allahhu..

Jangan engkau memandang diriku,
Jangan engkau menilai diriku,
kerana aku bukanlah seorang insan yang baik,
Baik itu..
Hanya Allah yang mengetahui.

Nilai baik seseorang hanya Allah sahaja yang tahu. Allah mengetahui segala yang berlaku, baik buruk diri ini Allah sahaja yang mengetahui. Jika suatu saat Allah mengkehendak aib diri ini dibuka maka tiadalah istilah baik pada pandangan manusia.

Jika hendak dikejar pandangan manusia, pasti dirimu akan selamanya hidup dalam kepuraan. Namun, jika dirimu ingin mengejar nilai berharga dirimu di mata Allah pasti diri ini akan beroleh pandangan.

kejar pandangan baik di mata Allah..

No comments: